Informacje

Kleszczowski Klub Kija na Szlaku Orlich Gniazd

Aktualności:

Członkowie Kleszczowskiego Klubu Kija maszerują z kijami nie tylko po terenie Gminy Kleszczów.

18.05.2024r. wyruszyliśmy na Szlak Orlich Gniazd. Po rozgrzewce naszą wędrówkę rozpoczęliśmy od miejscowości Kusięta, gdzie znajduje się unikatowe zjawisko geologiczne w skali kraju – Jeziorko Krasowe. Tworzy je podłużne obniżenie wypełnione wodą, powstałe w wyniku wyścielenia dna leja krasowego nieprzepuszczalnymi osadami.

Następnie udaliśmy się w kierunku Gór Towarnych. Jest to grupa malowniczych, pokrytych wapiennymi skałkami wzniesień, pełnych systemów jaskiniowych. Wzgórza rozdzielone są na dwa masywy poprzez szeroką przełęcz. Tworzą je Góry Towarne Duże oraz Góry Towarne Małe. Rozciąga się stąd niezwykle malownicza panorama, między innymi na okolice Olsztyna i Zielonej Góry.

Przez sosnowy las przeszliśmy do kolejnego punktu naszej wędrówki – Miejsca Straceń. To miejsce masowych mordów dokonanych na ludności polskiej przez hitlerowskich okupantów. W 18 zbiorowych mogiłach spoczywa tu1968 ofiar hitlerowskiego terroru. Cmentarz powstał w latach sześćdziesiątych, płaskorzeźby przedstawiające scenę pożegnania ludzi idących na śmierć autorstwa Władysława Łydżby, ustawiono w latach osiemdziesiątych. W 2008r. na olsztyńskim Miejscu Straceń umieszczono Drogę Krzyżową, którą stanowi czternaście oryginalnych, lipowych płaskorzeźb wykonanych przez artystów Danutę i Jana Wiewiór.

Maszerując, podziwialiśmy piękno okolicznej przyrody, poznawaliśmy miejsca naznaczone historią, zdobywaliśmy kolejne wzniesienia, pokonując własne słabości. Nagrodą zaś były lody u Szwei na olsztyńskim rynku.relacja instruktor Elżbieta Roczek